Die eerste indruk

Ook al leren we al op jonge leeftijd om het vooral niet te doen, we doen het toch: we beoordelen een boek aan de hand van de omslag. Dit is menselijk. Het is een handige shortcut zodat we tijd en energie besparen.

50 milliseconden
Een tijdje geleden werd in Canada een bijzonder onderzoek uitgevoerd waarbij een panel vrijwilligers via een scherm verschillende websites moest beoordelen. De websites werden in flitsen van 50 milliseconden getoond en men werd gevraagd de websites te waarderen op basis van visuele aantrekkingskracht. Wat blijkt? De scores waren gelijk aan een tweede ronde, waarbij een controlegroep de gelegenheid kreeg om veel langer naar de websites te kijken.

De initiatiefnemer van het onderzoek Gitte Lindgaard verklaart dat het brein bij blootstelling aan beeldflitsen van een twintigste van een seconde wordt gedwongen om supersnel beslissingen te nemen. De impact op ons bewustzijn is groot.

Knipoog
Wat betekent dit? Het bewijst dat mensen zich een mening vormen over je website in minder tijd dan het knipperen met je ogen. En omdat het normaal menselijk gedrag is om een boek aan de hand van de omslag te beoordelen, betekent dit ook dat ze zich in een twintigste van een seconde een mening vormen over jou, of je bedrijf, je organisatie, je merk. In internetland is dit een krankzinnig belangrijk gegeven. Als de eerste twintigste van een seconde geen positieve indruk achterlaat dan zijn we erop getraind om af te haken, de backbutton te gebruiken en verder te zoeken.

Je mag dan nog wel zo’n uitzonderlijke toko hebben, een visie om door een ringetje te halen of een fantastisch op elkaar ingespeeld team, als je website niet vanaf de eerste twintigste van een seconde boeit komen je bezoekers er nooit achter.

Eerste indruk
Bij VIS houden we van het creëren van eerste indrukken. Maar nog meer dan dat, we houden van het creëren van eerste indrukken die de geest van je merk weten te vangen. In die eerste 50 milliseconden willen we dat men iets van je opsteekt. Iets geweldigs.

Onze eigen nieuwe website gaat op 21 december de lucht in. Na zes jaar nemen we afscheid van wat ooit de grootste één-paginawebsite ter wereld was. Zowel ons publiek als wijzelf hadden er een haat-liefdeverhouding mee, maar er werd wel over gepraat. Mission accomplished. De nieuwe website moet weer een verpletterende indruk achterlaten. In ieder geval een twintigste van een seconde.

  • http://dannyvalize.blogspot.nl/ Danny Valize

    It’s working!

  • http://www.medousa.nl Karin Dirkx

    Sorry, ik dacht ik pak de eerste post om deze plugin te testen. Wellicht dat ik hiermee wel een fijne eerste indruk achterlaat van Disqus ;)

    • http://blog.vis-ffc.nl Danny Valize

      Werkt als een malle. Bedankt voor je reactie :-)