De website: het T-Fordje van internet?

In een paar decennia is de website van een militair inteeltspeeltje ontwikkeld tot een medium dat eindelijk zijn beste tijd wel heeft gehad.

In de vorige eeuw was het nog te verdedigen om een soort van archiefkast op een website te plempen. Een ziljoen pagina’s statische materie die vooral interessant was voor navelstarende gelijkgestemden, lees: medemilitairen en college-collega’s. Engagement en – vooruit – marketing verleggen al sinds jaren de focus naar de buitenwereld.

De grote zegen van social media is dat het een ingedommeld internet eens stevig heeft wakker geschud. Content is niet meer het exclusieve domein van een handjevol webmasters die tweemaal per jaar wat al te stoffige content een laatste rustplaats bezorgen. Via social media is overal en altijd goede content. Wie neemt er nog de moeite op zoek te gaan naar vergeelde pagina’s vol ronkende marketingtaal? Recentere en geloofwaardigere content bereikt je vanzelf via Facebook. En platforms als Pinterest plukken stukjes content buiten die zorgvuldig ontworpen website van je.

Social media hebben een aantrekkingskracht die traditionele websites volledig missen.

  • Gesprek: mensen (ook wel consumenten) willen de mogelijkheid een volwaardig gesprek aan te gaan, met vaak evenveel consumptie als bijdrage. Mijn inschatting is dat Facebook zonder die mogelijkheden een puisterige jongensdroom was gebleven.
  • Actualiteit: informatie van gisteren – nee, van een uur geleden – is oud. Real-time is zo’n beetje norm aan het worden.
  • Toegang: marktanalisten verwachten dat tussen nu en 2017 het mobiele dataverkeer met een factor 13 zal groeien. Wie nu nog puur desktop denkt, mag zichzelf wel eens in het gezicht slaan. Maak tenminste een responsief ontwerp dat mobiles en tablets technisch aangepaste en goed smoelende content biedt.

In die nieuwe dynamiek staat nog steeds de website, als een T-Fordje. Met een kek kleurtje inmiddels, dat wel. Maar het is echter nog net te vroeg voor euthanasie.

Een traditionele website heeft (hoera!) nog wel enig bestaansrecht:

  • Een eerste indruk: Er is nog steeds een kans dat een bezoeker door een zoekopdracht in Google op jouw website terechtkomt en niet op een van de pakweg 700 miljoen andere. Het zou jammer zijn die kans te missen.
  • Een springplank: je eigen website is de beste plaats om bezoekers te wijzen op alle mogelijkheden om de online ervaringen te delen via andere online platforms zoals sociale media.
  • Verwachting: er zijn nog steeds meer mensen op internet die sites bezoeken, dan willekeurig welk social media-platform. Wie geen website heeft, bestaat maar half.

De good old website is nog steeds een hoeksteen van de online ervaring en lijkt voorlopig die rol nog te behouden. Hoe groot het bereik van Facebook en Twitter ook is, met inbegrip van de website is dat bereik nog groter. Dus koester ‘m nog even, zolang het nog kan.